Digitális Témahét

dth2020_kituzo_iskola_2x-400

   PÉNZ7

2020. március 2-6.

Pénzről egy kicsit másképp

Fő téma: pénzügyi biztonság, biztosítások, korszerű pénzkezelés, digitális biztonság

projektterv

„Magyarország 2015-ben csatlakozott először az Európa szerte közel 30 országban egy időben zajló European Money Week kezdeményezéshez. A program célja, hogy már fiatal kortól segítse a pénzügyek iránt érdeklődő diákokat ismereteik bővítésében, és felhívja a figyelmüket a mindennapi pénzügyi tudatosságra.”-olvashatjuk a www.penz7.hu oldalon.

Előzetes munkálatok: Már tanév elején regisztráltunk a pénz7.hu oldalon, ahol oktatási segédanyagokat és banki önkéntest kértünk a témahétre. Tanárok és diákok közös workshopot tartottak, ötleteinket egy online faliújságon gyűjtöttük össze, majd a témahét felelőse, Hédi Katalin tanárnő elkészítette a forgatókönyvet is.

Forgatókönyv1Forgatókönyv2

Hétfő: Az informatika-szakkörös tanulók szerkesztették az iskolarádiós adást, mellyel indult a digitális pénzhét.

Kedd: A 3. és 4. osztályos diákok osztályfőnökük irányításával, a felsős tanulók matematikatanáruk által tartott tanórán a biztosításokról szereztek hasznos ismereteket. Ezek az órákon jelen volt Nagy András, banki önkéntes, aki gyakorlati példákkal és tanácsokkal segítette a feladatok megoldását. A tanórákon a diákok LeraningApps-os tankockát és Mentimeter-es kérdőívet töltöttek ki csapatokban. A Tardosi Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat és a Digitális Jólét Pont tabletjeit használták a gyerekek.

tablet2

tablet1Ezen a napon délután zajlott az iskolai szintű prezentációkészítő verseny. A versenyzők 3 téma közül választhattak. Megadott paraméterek alapján kellett egy legalább 6 diából álló multimédiás prezentációt készíteniük. A legjobb prezentációk készítőit jutalomba részesítettük. Az elkészült prezentációkat a tanulók osztályfőnöki órákon mutatták be osztálytársaiknak. Illetve a kinyomtatott diákat a faliújságon láthatta az iskola minden diákja.

verseny1 verseny2

Szerda: Többször dolgoztunk együtt a budapesti szlovák iskolával, ezúttal robotméhecskéiket adták kölcsön a digitális témahetünkre. Minden tanulónk kipróbálhatta a Bee-bot robotozást. Három pályát készítettem a robotoknak. Két pályán kódlapok segítségével kellett a méhecskét mozgatni. Ha ügyesen kódoltak a gyerekek, akkor sok-sok eurót gyűjtöttek, illetve egy-egy magyar közmondás szavait gyűjthették össze. A harmadik pálya egy térkép volt, melyen a robotméhecskét kellett eljutattni pénzügyi intézményekhez.

beebot2

beebot1Csütörtök: Nagy izgalommal vártuk ezt a napot. Kit tud többet a pénzről? online csapatvetélkedőt hirdettünk. A Kahoot tesztkészítő programmal készült kérdésekre kellett a csapatoknak válaszolni. A kérdések a bankkártyákról, a netbankról, a biztosításokról szóltak. Voltak számítási feladatok is. A verseny előtt kb. 1 órával elment az internet az iskolában, de szerencsére a mobilinternet “kihúzott” minket ebből a digitális csapdából.  Jó hangulatú és izgalmas délután volt.

vetélkedő1 csapat1

 

A délelőtt folyamán QR-kódos kincskeresésre indultak az osztályok hon- és népismeretórán. Nagyon szeretik ezeket az “akadályversenyeket” tanulóink. Ezúttal a falu pénzintézeteit kellett felkeresni. Mindenhol egy QR-kód várta őket, mely egy kérdést rejtet magában. Ha a helyes válaszok betűjelét összeolvasták, megtudták a következő állomás helyszínét. A bankautomatát, postát, boltot végigjárva az iskolába visszaérkezve csokipénz várta őket a kincsesládába.

posta qrkód

Péntek: Délután közös társasjátékozásra hívtuk a gyerekeket. A népszerű pénzes társasjátékok ezúttal is nagy sikert arattak.

társasjáték

A témahéthez kapcsolódóan több tanórán is szóba került a pénz. Készültek bankkártya-tervek rajzórán, kutyaperselyek és pénztárcák technikaórán, 3D nyomtatóval plasztikkártya, németnyelvű pénzről szóló videóhoz magyar felirat a YouTube csatornán, pénzügyi számításokkal teli Legyen Ön is Milliomos! LearningApps-os játék matematikaórán, Móricz Zsigmond: Hét krajcár című művének feldolgozása irodalomórán. Informatikaórán a digitális biztonságosról beszéltünk, hogy mire kell figyelni a netbank használatakor és a bankkártyás fizetéskor a webáruházakban. Erről gondolattréképet is készítette a gyerekek a bubbl.us oldalon.

faliújság2

 

Iskolánk 2017 óta minden évben csatlakozik a pénzügyi témahét-kezdeményezéshez. Az idei programsorozatot az tette különlegessé, hogy digitális témahét volt. Szinte minden feladatmegoldásához használták a gyerekek a tableteket, okostelefonokat, mobilapplikációkat, az internetet. A jól sikerült rendezvény után biztos, hogy jövőre is lesz digitális Pénz7 Tardoson.

A jól sikerült témahétről két újságcikk is megjelent. Egyik a 24 Óra megyei hírlapban, a másik a Kisalföld című napilapban.

90573690_3640121766061183_5377124532890894336_o 89124471_2595375440729439_2170187656875474944_o

Összefoglaló kisfilmünk:

További képek ide kattintva megtekinthetők.

Az iskolai digitális pénzhéten megvalósított Pénzről egy kicsit másképp című projektünkkel különdíjat nyertünk a Digitális Témahét 2020 pályázaton. A pályázatot írta és a projekthetet megszervezte: Hédi Katalin tanárnő. A munka és a siker is közös. Az iskola minden diákja és tanára részt vett a projekt megvalósításában. Köszönjük az E.a.R.L. robotot. 

Különdíj digitális témahét

 

SZLOVÁK NEMZETISÉGI HÉT

(Ahol a régi hagyományok találkoznak a modern korral)

2019. november 11-15.

plakát

 A témahét célja volt, hogy a nemzetiségi nyelvet, kultúrát és hagyományokat még közelebb hozza a tanulókhoz és szüleikhez egyaránt. Ezért a hagyományos programjainkat kiegészítettük olyan foglalkozásokkal, ahol a modern kor technikáját is használtuk.

Hétfőn délelőtt a felső tagozatosok ellátogattak az óvodába, ahol szintén nemzetiségi hét zajlott. A kicsiknek szlovák népdalokat énekeltek és tanítottak. Az éneklésükről hangfelvétel is készült. Délután iskolai szintű alsós szavalóverseny volt, ahol a továbbjutók a szerdai megyei szintű rendezvényen képviselték az iskolát. Este sikeres volt a Márton napi lámpáskészítés és felvonulás, melyen nemcsak az iskolások, hanem a tardosi óvodások is részt vettek.

Kedden szlovák zene szólt az iskolarádióban. Délután a szlovák nyelvű tankockák tanórai felhasználását mutatták be a szlovák szakkörösök társaiknak és tanáraiknak. Az interaktív táblára kivetített LearningApps feladatokat nagy örömmel oldották meg kicsik és nagyok egyaránt. A délutáni kötetlen szabadidőben az alsósok csehszlovák mesefilmeket tekintettek meg. Ezen a napon szlovák ételek, receptek témában az informatika szakkörön számítógépes rajz és szövegszerkesztő verseny volt.

Szerdán került megrendezésre a megyei szintű szlovák versmondó és tanulmányi verseny, ahol a megye összes szlovák nemzetiségi iskolája
képviseltette magát, több mint 60 versenyzővel. A kísérő tanároknak Digitális eszközök az oktatásban címmel tartott továbbképzést Hipik Angéla a budapesti szlovák iskola tanára. (A prezentációja itt elérhető.)

Csütörtökön online vetélkedő volt az alsó és felső tagozatosoknak Ki tud többet Szlovákiáról? címmel. A csapatok a Kahoot alkalmazáson keresztül kapták meg a kérdéseket.

A pénteki programok között volt táncház, csuhézás és pozsonyi kifli sütés.

A nemzetiségi kultúra ott volt a tanórák, szakkörök nagy részén. Technika órákon a diákok elkészítették a tardosiak kedvelt böjti ételét, a
„pupácskát”vagyis mákos gubát. Rajz órákon a gyermekek a Magas-Tátra növény és állatvilágáról készítettek képeket. Honismeret órán a gyermekek megismerték a falusi lakóház szerkezetét, berendezési tárgyait. Tudásukat a múzeumban QR kódba rejtett feladatokban
próbálhatták ki. Emellett szlovák nyelvi rejtvények, kódfejtők várták a diákokat a hét minden napján. A felső tagozatosok interjúkat készítettek nagyszüleikkel, dédszüleikkel az iskola és ünnepek témakörében. Az okostelefonok hangrögzítőjét használva igazán jó kis riportok születtek.
Az iskola tanulói változatos és érdekes programokon vehettek részt a nemzetiségi héten. A szervezők remélik, hogy sikerült a tanulókhoz közelebb hozni a nemzetiségi nyelvet, kultúrát, hagyományokat és mindenki hasznos ismeretekkel gazdagodott a témahét után.

A héten készült képek ide kattintva megtekinthetők.

A nemzetiségi hétről megjelent újságcikk a megyei napilapban:

24óra cikk nemzetiségi hét nov 22

 

jelvény

 

KÖRBE-KÖRBE KARIKÁBA

Digitális projekt

2019. április 8-12.

RÉSZLETES PROJEKTLEÍRÁS (ide kattintva olvasható)

Projekt témája: Kör és a gömb mint nevezetes ponthalmazok meghatározása.

Projekt célja: Kör és a gömb szemléltetése, a hozzátartozó fogalmak, elnevezések tisztázása. A körző használatának gyakorlása. A kör és a gömb gyakorlati életben előforduló alkalmazásainak megtapasztalása. Mindezen ismeretek rendszerezése. Az események dokumentálása, a projekt során készült alkotások digitalizálása. Az alkotásokból valós és virtuális kiállítás készítése.

Projekt elemek:

 

Dia1matek1kókuszgolyók

2019. április 8-án elstartolt a digitális témahét. Ezen a napon készült gondolattérkép, projektterv, csoportalakítás sorsolással, spirálszöveg, QR-kód olvasás, méhecskerobot, ami körberepüli a virágot, körpályán mozgó robot, kókuszgolyók, és róluk fényképek.

Dia2

matek23dszinezoDigitális témahét második napján születtek riportok, rajzok, puzzlek, 3D színezők, robotok, robotpályák.   Dia3

körjátékA harmadik napon is dolgoztunk a digitális projektünkön.  Az első órában körjátékot és körtáncot tanultak a gyerekek énekórán. Majd az iskolarádiós adás következett a tegnapi riportokkal, és zeneszámokkal. Készülünk a holnapi versmondó versenyre “körös” versekkel.

Dia4

matek3A Digitális Témahét negyedik napján is készültek rajzok, volt karikás és labdás torna tesiórán, szavaztunk a Plickers szavazórendszerrel és szavaltunk a költészet napján a körről, és körökről, amikből maci, katica és nyuszi lett.

Dia5

matek6dartsmatekÁprilis 12-én az utolsó napjához érkezett a Körbe-körbe karikába projektünk. Online tesztet töltöttek ki a tanulók a megszerzett tudásukról, volt Dartsmatek, pom-pom készítése technikaórán, kördiagramm matekórán. Elkészült az alkotásokból a kiállítás, és prezentációk is készültek.

kiállítás

A projekt zárásaként levetítettük az összefoglaló prezentációt, bemutattuk a kiállítást és átadtuk az okleveleket a projektben részt vevő osztályoknak.

oklevelek

További fényképek ide kattintva megtekinthetők.

Összefoglaló videó:


jelvény

2018. április 9-13. Digitális Témahét-Digitális Projektjeink

Magyar Költészet Hete:

Digitális miniprojektünk április 11. köré csoportosult, de egész héten dolgoztunk. Költészet napja alkalmából iskolarádiós adáson hallgatunk magyar költők megzenésített verseit, szófelhőkbe rendeztük a versek szavait, QR-kódokat generáltunk a megzenésített versek videoklipjeihez, a költők arcképeiből fotomontázsokat szerkesztettünk, online faliújságot készítettünk. A projektzárásaként keresztrejtvényt fejtettek a gyerekek.

Iskolarádiós adás itt meghallgatható.

A projektben 18 tanuló, az 5-6-7. osztályosok vettek részt. Informatikaórán és magyarórán zajlottak a foglalkozások 5 tanítási órán át.

Projektvezető Hédi Katalin tanárnő volt. Nagy Gábor tanárúr segített a projektmunkában.

További képek ide kattintva megtekinthetők.

munka QRkódfaliújságkicsi


 

Z kuchyne našich predkov- Elődeink konyhájából

Po stopách našich predkov- Elődeink nyomában

A projekt célja, hogy a budapesti szlovák iskola tanulóival és tanáraival online együttműködve, kollaboratív módon létrehozunk egy lapozható receptkönyvet, amely húsvéti ételek szlovák nyelvű receptjeit tartalmazza.

Cieľom projektu je spolupráca so spolužiakmi a s učiteľmi budapešťianskej slovenskej základnej školy, vrámci ktorej sa vytvorí jedna kuchárska kniha so slovenskými veľkonočnými receptmi.

A projekt első napján szlovákórán gondolattérképbe rendezték a tanulók a húsvéti és böjti ételeket, online faliújságon rögzítették feladataikat, ütemtervet készítettek. Videóbeszélgetést folytattak a budapesti és a tardosi iskolások a projektmunkával kapcsolatban. Hagyományos ételek receptjeit gyűjtötték, rögzítették szöveges dokumentumban és videófelvételekt készítettek. Több ételt el is készítettek technikaórán, hon- és népismeretórákon. Mindezekről videot és fényképet is készítettek Kissné Török Erika tanárnő segítségével.

videotelefondavmákosgubaételkészítés1receptírás

 

Az második osztályosok a tojásos tepertőkrém receptjét, az ötödik osztályosok mákos guba és a hatodik osztályosok a loksa receptjét próbálták ki. Az első, harmadik és negyedik osztályosok diszítőelemeket, dekorációt készítettek rajz és technikaórán Csiszár Sára nénivel és Sárközi Hajni nénivel.

A forrásanyagokat, elkészült videókat, animációkat a padleten osztottuk meg egymással, majd informatikaórákon digitalizáltuk a rajzokat, e-bookot szerkesztettünk a felső tagozatos tanulókkal. Az informatikai feladatok segítője és kordinátora Hédi Katalin tardosi tanárnő és Hipik Angéla budapesti tanárnők voltak.

A projekt zárásaként online kérdőíven értékelték a tanulók a közös munkát, és publikáltuk a receptkönyvünket.

A receptkönyvünk itt megtekinthető.

 


A projektben az egész tardosi iskola, 81 diák és a budapesti szlovák iskola 6. osztályosai (12 tanuló) vettek részt.

További videók, képek a projektről.


 

 

 

2017. április 3-7.

jelvényMi már tavaly is részt vettünk egy projekttel a digitális témahéten, idén már a tanévrendjébe is bekerült ez a témahét. Április 3-tól egy projekten dolgozott az iskola: a gyerekek összefogásával, a digitális eszközök támogatásával gyurmafilmet forgattunk. Már a programterv készítésekor láttuk, hogy nagyon gazdag és eseménydús lesz ez a hetünk.

A projektünknek a GYURMA-NET nevet adta a projekt kitalálója, Hédi Katalin tanárnő. Az első nap gondolatébresztő foglalkozásokat tartott Preszl Éva (Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat – Safer Internet Program képviseletében) a biztonságos internetről, játszottunk a Lájkvadász társasjátékkal, gondolattérképet készítettünk és projektmegbeszélésen tisztáztuk az internetes kommunikáció legújabb műfajának a vlog=videónapló jellemzőit és a bejegyzés készítés lépéseit. Online faliújságunkon összegyűjtöttük a feladatokat.

weblapra1

GYURMA-NET digitális projektünk második napján megjelent a főszereplő: a gyurma. Miután megállapodtunk a kisfilm műfajában (vlog) és témájában (biztonságos internetes vásárlás). ezen a napon a tartalom és a forma kidolgozása volt a feladat. A kicsik gyurmáztak, a nagyok történetet írtak, a még nagyobbak előkészítették a videóbejegyzést nagyon komoly szakmai utánajárással történelemórán, gazdasági témakörben. És délután még online-játékra (www.wildwebwoods.org) is maradt időnk. 

weblapra2

A digitális projekt közepén, a legnehezebb fázisban voltunk szerdán, amikor is elkészült a kisfilmünk forgatókönyve. A nap végén a Netezz biztonságosan! a társasjátékkal “lazultunk”. Nagyon tetszett a gyerekeknek.

weblapra3

A negyedik napon a digitális kameráé volt a főszerep. Elkészültek a felvételek a gyurmafigurákról, a gyurmafeliratokról. Elkészült a videó is. És kikerültek a “kirakatba”, a technika terem ablakába a főszereplők!

weblapra4

A digitális témahét utolsó napján a kisfilmünk vágási munkálatain dolgoztunk a Médiaklubban. Minden osztály annyi emléklapot kapott, ahány órát dolgozott a projekten. Ezeket kiraktuk a osztályok ablakaira, és most már mindenki látja, hogy a digitális témahéten a tardosi iskolások 24 órán át GYURMA-NET-eztek! Kedves Kollégák és Gyerekek! Köszönöm a munkátokat! Hédi Kati néni 

A héten készült fényképek és dokumentumok ide kattintva megtekinthetők.WEBLAPRA5

A projektünknek híre ment: az utcán sétálók megtekinthetik az elkészült gyurmafigurákat a technikaterem ablakaiban, 24 jelvény hirdeti az iskola ablakaiból, hogy mi egy digitális projektet megvalósító iskola vagyunk. A digitális projektünkről tudósított a Tardosmozaik Falutévé, a tardosi Gorba Rádió, az iskolaújság (Fekete Lajos Hírmondó) a megyei lap a 24 óra (kemma.hu). Folyamatos bejegyzések jelentek meg az intézmény facebook oldalán.